“- De verpleegkundige communiceert op persoonsgerichte en professionele wijze met de zorgvrager en diens informele netwerk, waarbij voor optimale informatie-uitwisseling wordt gezorgd.”
(Lambregts, Grotendorst & Van Merwijk, 2016)

Ontwikkeling van begin tot afstudeerfase
Per rol schrijf je een voor de lezer lopend verhaal waarin je je ontwikkeling van de rol beschrijft (waar sta je nu), waar je nu staat ten opzichte van de competenties die horen bij deze rol, en waarin je je nog verder wilt ontwikkelen. Zorg hierbij dat alle bij de CanMEDS-rol behorende competenties terugkomen. Let ook op dat het in je portfolio specifiek gaat om hoe je die rol (en competenties) in de praktijk brengt. In je verhaal verwijs je naar bewijslast die je beheersing van de competenties aantoont.
Je werkt een voorbeeld uit ten aanzien van optimale info uitwisseling. Deze casus lijkt echter beter te passen bij samenwerkingspartner 1 (blijkbaar ervaart patient/ familie wantrouwen) wordt er dus onvoldoende samengewerkt en afgestemd. Als je dit bij communicator wil laten dan moet je echt meer vertellen over hoe je gezorgd hebt dat de patient/ familie kon vertellen wat er speelde, hoe je aandacht hadvoor het procesniveau naast inhoud etc. Denk aan inzetten van gevoelsreflectie, andere gesprekstechnieken knikken, hummen om men op gemak te stellen.
Let op je geeft aan dat 2 personen je feedback gegeven, zorg dat je deze op papier hebt met datum en handtekening en toevoegt als bewijslast. Je geeft aan dat ze jou goed vonden, maar wat was dat dan precies, dat willen we teruglezen in je ontwikkeling en de bewustwording dat dat iets is om vast te houden en eventueel uit te dragen naar collega’s, hen hiervan mee te laten profiteren om een gesprek goed te laten verlopen. Bewijslast is dus nu mager.
Na afronding van mijn MBO opleiding en acht jaar ervaring opgedaan te hebben, vond ik mezelf communicatief vaardig. Dit laat ik aan het begin van mijn opleiding als HBO Verpleegkundige zien dat ik een open houding heb en doorvraag om informatie te achterhalen. Door respectvol om te gaan met de zorgvrager en zijn netwerk, kan ik tot gezamenlijke besluitvorming komen. En dan een voorbeeld vanuit praktijksituatie:
Vanuit gekregen feedback blijkt echter, dat ik mijzelf nog meer kan ontwikkelen op het gebied van het achterhalen van de behoefte, op bewoners- als teamniveau.
De
Leerdoelen
Hier staat een beschrijving per CanMEDS rol
Voorbeeld leerdoel 1
Achterhalen van de behoefte door passende gesprekstechnieken toe te passen. (Hoe denk je terug aan leeruitkomst gesprekstechnieken waarbij we bespreken dat we vaak over inhoudsniveau communiceren, maar dat het belangrijk is steeds meer bewust te zijn van wat er op procedureniveau zichtbaar is -> gevoelsreflectie waardoor men nog specifieker kan aangeven wat er speelt.)
Voorbeeld leerdoel 2
Onderzoek naar knelpunten bij bewoners om passende technologie in te kunnen zetten.
Voorbeeld leerdoel 3
Student loopt stage in de periode van oktober tot december op een andere locatie, student neemt de coachende taak op zich door het team te begeleiden, knelpunten te signaleren en deze te bespreken in het team.
De student richt zich op de rol van organisator, communicator en samenwerkingspartner tijdens haar stageperiode. In deze periode laat zij verschillende competenties uit deze rollen zien binnen het team en houdt zij de werkbegeleider op de hoogte van de waarnemingen.
Schets