CanMEDS rol 4: Reflectieve EBP professional

“- De verpleegkundige handelt vanuit een continu aanwezig onderzoekend vermogen leidend tot reflectie, evidence based practice (EBP) en innovatie van de beroepspraktijk.

– De verpleegkundige werkt permanent aan de bevordering en ontwikkeling van de verpleegkundige beroepsgroep, haar eigen deskundigheid en die van haar directe (toekomstige) collega’s door voortdurend actief (verschillende vormen van) kennis te zoeken en te delen, en, indien van toepassing, in praktijkgericht onderzoek te participeren.

– De verpleegkundige reflecteert voortdurend en methodisch op haar eigen handelen in de samenwerking met de zorgvrager en andere zorgverleners, en betrekt hierbij inhoudelijke, procesmatige en moreel-ethische aspecten van haar keuzes en beslissingen.”

(Lambregts, Grotendorst & Van Merwijk, 2016)

CanMEDbloem.png. (Procee, R. z.d.).

Ontwikkeling van begin tot afstudeerfase

Praktijkadvies GGV: Hier staat hele mooie feedback over jou en aantal aandachtspuntjes. Verwerk dit in je ontwikkelbeschrijving. Bewust geworden dat je al veel goed doet ten aanzien van herkennen eigen gevoelens bij zorgsituatie zorgvrager. Als je je hier bewust van bent dat dit een kwaliteit van jou is dan zal je ook eerder signaleren bij anderen als ze mogelijk niet snel ethische situaties opmerken/ bespreekbaar maken. Wie wil je daar dan in zijn vanuit waarden en normen? Aandachtspunt is dat wb aangeeft dat het bespreekbaar maken van ethische dilemma’s in het team aandacht behoeft (spreekt hierin generiek), maar wat wil jij hiermee doen en hoe relateer je dat tot kwaliteit van zorg? Welke theorie vanuit leeruitkomst ethiek steunt jou om daarin leiderschap te laten zien? Past mooi bij rol reflectieve EBP professional!

Per rol schrijf je een voor de lezer lopend verhaal waarin je je ontwikkeling van de rol beschrijft (waar sta je nu), waar je nu staat ten opzichte van de competenties die horen bij deze rol, en waarin je je nog verder wilt ontwikkelen. Zorg hierbij dat alle bij de CanMEDS-rol behorende competenties terugkomen. Let ook op dat het in je portfolio specifiek gaat om hoe je die rol (en competenties) in de praktijk brengt. In je verhaal verwijs je naar bewijslast die je beheersing van de competenties aantoont. 

Vanaf het begin van de opleiding was ik bewust in de professionele omgang met zorgvragers, naasten en collega’s. Ik herken mijn eigen gevoelens en kan deze scheiden. Dit blijkt uit het signaleren van ethische dilemma’s bij zorgvragers en deze te bespreken met de betrokkenen, met het doel om de kwaliteit van zorg hoog te houden.

Wie wil ik hierin zijn en vanuit welke waarden en normen? Wat wil ik met het bespreekbaar maken van ethisch dilemma’s en hoe relateer ik dat tot kwaliteit van zorg? Welke theorie vanuit leeruitkomst ethiek steunt jou om daarin leiderschap te laten zien? In casus laten zien waarin twijfel bestaat over wat de beste zorg voor patient is en 3 pijlers meeneem in overweging van zorg in afstemming met patiënt.

Belangrijk dat je er dan wel iets bij schrijft dus dit maakt dat ik me gesterkt voel dat ik op de goede weg ben in de competenties, en neem de volgende feedback mee als aandachtspunt… (LINDA).
Vanuit verkregen feedback van mijn werkbegeleider.

Leerdoelen

Hier staat een beschrijving per CanMEDS rol

Voorbeeld leerdoel 1

Schets