Reflectieverslagen

Reflectieverslag volgens Korthagen (september 2023 – januari 2024)

Fase 1: Handelen
In september 2023 ben ik begonnen met de opleiding HBO-V aan de Haagse Hogeschool. Ik wilde graag weten hoe mijn collega’s denken over mijn handelen als verpleegkundige. Ik wilde mijzelf graag aan mijn planning houden die ik voor mezelf gemaakt had. Ik heb hierbij geprobeerd om mijzelf op te stellen als leerling HBO-V, die een actieve leerhouding heeft en actief om feedback vraagt en tijdig om hulp vraagt wanneer ik dat nodig heb. Ik heb ongeveer maandelijks met mijn werkbegeleider gesproken over de voortgang en heb in deze gesprekken mijn knelpunten bekend gemaakt.

Fase 2: Terugblikken op het handelen
Terugblikkend op afgelopen half jaar, ben ik wat teleurgesteld in mijzelf. Hierbij heb ik mijzelf niet voldoende de ruimte gegeven om aan de uitwerking van de opdrachten te zitten. Ik heb hierbij wel een planning gemaakt, die realistisch was, echter heb ik mij niet goed aan de planning gehouden, door stress in mijn privésituatie. Waardoor ik in de knel kwam met deadlines. Daardoor voelde ik een hoge prestatiedruk, waarbij stress kwam kijken, omdat ik niet goed mijn planning gevolgd heb. Hierbij geldt voor mij dat ik niet voldoende opgekomen ben voor mijn eigen leerproces. Tevens heb ik dit niet aangegeven bij mijn werkbegeleider waardoor zij hiervan niet op de hoogte was. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en heb prestatiedrang, hierdoor heb ik soms wat moeite om dingen los te laten en over te laten aan collega’s. Wij hebben een bedrijvige afdeling, waarbij ik het dan lastig vind om mij als leerling op te stellen. Ik heb weinig input teruggekregen na het vragen van feedback van mijn collega’s. Het wekte een onzeker gevoel bij mij op, omdat ik weinig tot geen respons ontving. Mogelijk waren de feedbackformulieren te uitgebreid, waardoor het voor collega’s lastig was om in te vullen. Ik had er voor kunnen kiezen om slechts één of twee onderdelen te laten beoordelen. Omdat ik persoonlijk een groot verantwoordelijkheidsgevoel heb, heb ik de neiging om alles te “controleren”, kwam naar voren uit de gekregen feedback, dit is een valkuil. Terwijl de intentie hierbij is dat alles gedaan wordt wat uitgevoerd moet worden. Hier voelen sommige collega’s zich “gecontroleerd” en zal ik dat meer los mogen laten en hen het vertrouwen geven dat het gedaan wordt. Ik kan mij wel in deze feedback vinden.

Fase 3: Bewust worden van essentiële aspecten
Doordat ik afgelopen half jaar niet voldoende voor mijzelf ben opgekomen om mij beter te kunnen ontwikkelen als HBO-V in opleiding, zal ik andere keuzes moeten maken. Allereerst kom ik erachter dat ik tijdig hulp zou moeten vragen, wanneer ik er niet uit kom. Ik had niet bij mijn werkbegeleider aangegeven dat ik moeite had met mijn planning, ik vind het lastig om hier hulp bij te vragen. Ik ben mij ervan bewust geworden dat ik op een andere wijze de aankomende periode aan de slag te gaan door op andere wijze feedback te gaan verzamelen om te kunnen beoordelen hoe ik scoor op alle competenties van de CANMEDS-rollen van de Bachelor of Nursing 2020. Ik zal hierbij ook feedback moeten vragen aan disciplines en niet alleen van mijn directe collega’s (verzorgenden en verpleegkundigen). Ook ga ik de aankomende periode actiever op andere wijze feedback vragen, door kortere formulieren te maken, waarbij het geen grote last voor collega’s wordt. Vanuit de gekregen feedback zal ik meer moeten laten blijken dat ik wél vertrouwen heb in het handelen van mijn collega’s. Ik zal hier op een bewustere manier mee omgaan. Voorheen had ik niet het gevoel dat dit vervelend kon overkomen op collega’s, heb altijd benoemd dat als er aandachtspunten zijn, ik dit graag verneem. Echter had ik dit weinig gehoord, nu ik hiervan op de hoogte ben, zal ik hier rekening mee houden en via die weg feedback verzamelen.

Fase 4: Formuleren van handelingsalternatieven
Ik neem mee voor de aankomende periode dat ik mijn eigen grenzen in het maken van opdrachten serieuzer moet nemen. Ik ben mij ervan bewust dat het een lange tijd geleden is dat ik op school gezeten heb en hier dus weer ruim de tijd voor moet nemen om opdrachten uit te werken. Ik neem mijzelf voor om hier een leerdoel van te maken, dat ik op mijn vaste vrije dag (vrijdag) minimaal 2 tot 3 uur aan schoolwerk zit en/of uitwerkingen. Een ander alternatief wat ik zal uitvoeren is kortere feedbackformulieren maken en dit aan meerdere (andere) collega’s vragen, hierbij hoop ik dat de last op mijn collega’s minder hoog is, zodat zij deze makkelijker in kunnen vullen voor mij. Ook zal ik mondeling om feedback vragen, dit persoonlijk uitwerken en vragen of de desbetreffende collega deze bij akkoord wil ondertekenen. Dit houdt in dat ik de wijze van feedback vragen concreter ga aanpakken om hetzelfde doel te behalen, verder vergroot dit mijn last, anderzijds ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn eigen ontwikkelproces.

Reflectieverslag volgens Korthagen (januari 2024 – juni 2024)

Fase 1: Handelen
Ik reflecteer terug op het afgelopen half jaar met betrekking tot de leerdoelen van september 2023 tot januari 2024. Mijn eerste leerdoel was om dagelijks minimaal 1 tot 2 uur aan opdrachten te zitten om de propedeuse te behalen. Helaas is dit leerdoel niet behaald omdat ik niet voldoende tijd heb gespendeerd aan de opdrachten. Momenteel wacht ik nog op een herkansing, die zeer belangrijk is voor het Bindend Studie Advies (BSA). Indien de herkansing niet voldoende is, krijg ik geen positief studieadvies en heb ik te weinig punten behaald om door te mogen gaan met de opleiding. Bij mijn tweede leerdoel wilde ik actief feedback vragen volgens de CanMeds-rollen door middel van het 360 graden feedbackformulier. Ik heb geprobeerd dit te doen, waarbij ik meerdere disciplines om punten van aandacht heb gevraagd. Hier kan ik nog actiever naar vragen door kleinere formulieren te maken in wat begrijpelijkere taal voor collega’s. Voor het derde leerdoel wilde ik op de werkvloer laten zien wat ik heb geleerd op school en dit met mijn collega’s bespreken. Dit heb ik echter niet altijd gedaan. Door de werkzaamheden op de afdeling heb ik niet voldoende tijd genomen om voor mijn leerproces op te komen. Mijn vierde leerdoel was om een verpleegkundig thema te onderzoeken. Dit doel heb ik niet behaald, aldaar mijn focus lag op het behalen van de toets van Visies op gezondheid. Als laatste doel wilde ik een betere balans vinden tussen mijn rol als verpleegkundige en student. Ik heb te weinig focus gelegd op de opleiding, waardoor ik uit balans ben. Dit zie je ook terug in de verkregen feedback, die nog geüpload moet worden.

Fase 2: Terugblikken op het handelen
Als ik terugkijk naar de leerdoelen zie ik dat het eerste leerdoel niet behaald is omdat ik mijn planning niet gevolgd heb en niet voldoende rekening heb gehouden met het krijgen van een onvoldoende voor een toets. Hierdoor raakte ik gefrustreerd en voelde ik dat ik had gefaald. Door het met mijn werkbegeleider en docent te bespreken merkte ik dat ik het verslag goed kon aanpassen en heb ik deze weer ingeleverd voor een herkansing. Het tweede leerdoel leerde mij dat ik wel om meer feedback ben gaan vragen. Ik voelde mij gemotiveerd om meer feedback te vragen wanneer ik deze terug kreeg van disciplines. Voor de toekomst zal ik de feedbackformulieren korter maken om de leesbaarheid te vergroten en het makkelijker te maken om deze in te vullen. Ik heb voor het derde leerdoel niet voldoende initiatief getoond omtrent het delen over de voortgang van mijn leerproces met collega’s. Ik voelde te veel druk rondom reguliere zorg, waarbij ik niet goed heb aangegeven wat ik geleerd heb afgelopen periode. Dit heeft mijn groei tot HBO-V belemmerd, door het niet meenemen van mijn collega’s in mijn leerproces. Ik wilde eigenlijk een verpleegkundig thema onderzoeken, maar ben hier nog niet aan toe gekomen. Ik voelde hierbij een grote druk voor het behalen van voldoende studiepunten en heb ik niet voldoende aandacht besteed aan het thema. Ik ervaarde dat daar ook mijn energie naar toe moest gaan, daardoor is dit doel verwaarloost. Bij het laatste doel heb ik niet behaald, dit maakte dat ik mij gefrustreerd heb gevoeld over het feit dat het niet goed lukte om in ieder geval voldoende punten te behalen voor het studieadvies.

Fase 3: Bewust worden van essentiële aspecten
Deze reflectie geeft mij bewustwording over meerdere aspecten. Ten eerste, dat een realistische planning maken en vooral hulp vragen van cruciaal belang was voor het behalen van mijn doelen. Dit had ik moeten doen, door het bespreekbaar te maken. Ten tweede, dat ik actievere houding moet nemen ten aanzien van feedback vragen, omdat dit van essentieel belang is. Ten derde, dat het belangrijk is om collega’s mee te nemen in mijn leerproces. Ten vierde, prioriteiten stellen. Het behalen van voldoende studiepunten moet mijn motivatie aanwakkeren om überhaupt verder te mogen met de opleiding. Hierna moet mijn focus ook op het verpleegkundig thema gaan liggen, waarbij ik mijn werkbegeleider mee zal nemen in het proces. Tot slot, ik moet duidelijker zijn over mijn behoeften en prioriteiten in mijn opleiding en mijn collega’s en werkbegeleider hierin meenemen.

Fase 4: Formuleren van handelingsalternatieven
Om de bovenstaande doelen succesvol te laten zijn, zal ik op een nieuwe wijze te werk moeten gaan. Het maken van een realistische tijdsplanning. Hiervoor is het van belang dat ik hulp vraag, waar mijn expertise niet meer ligt. Dus overlegmomenten inplannen met disciplines om de nog bestaande opdracht van Ethiek te kunnen behalen. In de toekomst zal ik mijn leerdoelen bespreken met mijn werkbegeleider. Hiernaast is het van belang dat ik voldoende studiepunten ga behalen om verder te mogen met mijn opleiding HBO-V. Door mijn werkbegeleider meer te betrekken bij mijn leerproces, hoop ik dat mijn leerdoelen beter te bereiken zijn en mij verder zal stimuleren of tot andere inzichten kan brengen.

Reflectieverslag volgens Korthagen (juni 2024 – december 2024)

Fase 1: Handelen
Ik reflecteer terug op de periode van juni 2024 en december 2024. In deze periode heb ik mij beziggehouden met het behalen van mijn propedeuse. Deze is behaald in november 2024. Het was even spannend of dit behaald zou worden, aangezien er voor ethiek een herkansing gepland stond.

Vanaf oktober 2024 tot eind december 2024 heb ik voor twee dagen in de week op een andere locatie werkzaam geweest. Hier heb ik onder andere taken overgenomen van mijn andere verpleegkundige collega met coachende functie. Zij is voor een periode op een andere locatie gaan waarnemen, en zo heb ik tijdelijk haar functie overgenomen. De verwachtingen hierin waren om zoals eerder beschreven wordt in de werkplekschets, gewerkt in zelfsturende teams. Het signaleren van knelpunten, collega’s ondersteunen, aansturen en coaching on the job bieden zijn de voornaamste taken. Incidenten worden via het elektronisch dossier gemeld door de medewerkers en werden in de periode van oktober tot december door mij verwerkt. Via teamoverleg en locatie reviews werden de verbeterpunten en mogelijke oorzaken besproken om de kwaliteit van zorg te kunnen verbeteren. Hier heb ik een actieve rol in gespeeld, door de samenwerking met een ander team heb ik mijzelf voornamelijk kunnen ontwikkelen in mijn rol als communicator, samenwerkingspartner en organisator. Na deze periode heeft mijn werkbegeleider een 360 graden feedbackformulier ingevuld, deze staat hier vermeld.

 

Fase 2: Terugblikken op het handelen
In de maanden van september tot en met november ben ik bezig geweest met de herkansing van ethiek. Het af krijgen van het verslag en daar een voldoende voor terug krijgen, maakte mij erg blij. Het heeft aardig wat spanning opgeleverd bij mij, aangezien het een herkansing was en anders de toets dit jaar niet meer kon herkansen. Door het behalen van deze toets, heb ik mijn propedeuse kunnen behalen.

Door het werken op een andere locatie met een ander team, met een andere functie, was voor mij nieuw. Door het team ben ik aangenaam ontvangen en hierdoor was het voor mij prettig om op deze locatie aan de slag te gaan. Ik nam een open, leergierige houding aan. De waargenomen verbeterpunten, wilde ik delen met het team, om hun verder te laten groeien. Ik gaf begeleiding aan collega’s en stuurde ik collega’s bij waar aandacht nodig was. Het werd mij al vrij snel duidelijk dat er meerdere incidenten waren rondom medicatie, en vroeg ik aan collega’s hoe dit zou kunnen komen. Ik gaf hierbij begeleiding op de werkvloer. Andere collega’s sprak ik aan op de gemaakte fouten en liet hierbij de medewerker nadenken over hoe zij dit in de toekomst anders konden aanpakken. De houding van de collega’s waren tijdens de terugkoppeling vrijwel altijd open.

Fase 3: Bewust worden van essentiële aspecten
Wat betreft de leerdoelen, heb ik behaald, doordat ik de propedeuse behaald heb. Wel blijven overige openstaande leeruitkomsten een punt van aandacht, hier ga ik aankomende maanden weer actiever mee aan de slag.

Omdat ik op een andere locatie aan het werk ben geweest, had ik een frisse start en resulteerde dit ik per CanMEDSrol van de Bachelor of Nursing 2020 ben gegroeid. Dit is ook terug te lezen in het feedbackformulier, die eerder vermeld staat. Het nemen van de leiding en het aansturen bij (complexe) vraagstukken gaat mij goed af doordat ik de processen van de organisatie goed ken. Het betekent voor mij dat ik op team-niveau aan het groeien ben en het overstijgend denken in de rol van communicator beter vorm kan geven. Hier wil ik aan blijven werken, in de aankomende periode zal ik nogmaals voor een jaar op weer een andere locatie gaan werken. Dit zal dan een nieuwe uitdaging worden voor mij. Het leerdoel van de aankomende periode zal dan ook zijn dat ik niet alles kan veranderen in een korte tijd. Het prioriteren van verbeterpunten binnen een team zal hierin ook meegenomen worden. Uiteindelijk is het doel om op locatieniveau de reviews te verwerken, dus de begeleiding te bieden aan de verpleegkundige coaches.


Fase 4: Formuleren van handelingsalternatieven
Voor de aankomende periode wil ik actiever omgaan met de nog uit te voeren leeruitkomsten, door realistische planning te maken en mij hieraan te houden. Deadlines instellen voor mezelf, dit geeft mij tijdsdruk om doelen te behalen. Afspraken maken met werkbegeleider, voor het gevoel van stok achter de deur, dit vond ik wel prettig. Dit heeft een positief effect voor mij, omdat ik dan het gevoel heb dat ik mezelf moet verantwoorden en hierdoor krijg ik ook weer motivatie om leeruitkomsten op te pakken. Het opstellen van nieuwe leerdoelen voor de aankomende stage, deze gaat per 1 april 2025 in, voor één dag in de week. Vanuit de begeleiding van de lessen is duidelijk geworden dat het belangrijk is om feedback te vragen vanuit een specifieke situatie, zodat er inhoudelijk feedback op een rol gegeven kan worden.

Wit abstract geometrisch kunstwerk uit Dresden, Duitsland

Je bedrijf begeleiden tijdens het project

Ervaar de fusie van verbeelding en expertise met Études – de katalysator voor architectonische transformaties die de wereld om ons heen verrijken.